السبت، 17 يوليو 2010

ميدان عابدين ..السادسه ..دبلوم البريد

خلصنا الاعداديه والحمد لله وطبعاااااااااااا بمجموع كبير زى كل اللى فى المرحله دى بمجهوده بقى ولالا مش موضوعنا ده المهم
طلعت النتيجه الف مبروك يا معلم والتهانى والزغاريط الولد الوحيد والاكبر يا جدعاااااااااااان ده حدث تاريخى وهيتذكر فى حدث فى مثل هذا اليوم ..بعد كده جت فترة ان الواحد يختار هيدخل ايه فى المرحله الثانويه ..عامه ولا تجارى ولا صنايع ولا يكتفى بهذا القدر
مش عارف ليه كان عندى شعور داخلى بيخلينى ارفض الثانويه العامه مع انى كنت شاطر جدااااااااااا بس زى مانتو عارفين فى الحلقه اللى فاتت كنت بدات العب بقى واهيص وكنت شايف ان الثانويه العامه تكتيفه وقرف ووجع قلب فى حين ان اى حاجه تانيه لعب وبتاع وتخلص .وقتها مكنتش بفكر فى اللى بعد المرحله دى وهكون ايه وممكن اشتغل ايه واكيد كان فى اللى بيفكرلى زى والدتى اللى دايما كنت برفض اقتراحها بتاع الثانويه (عيال عايزة الحرق ) وكان عندنا ناس بتغزى جوايا الاحساس ده جامد وبردو كان فى اللى بيحاول يصحح تفكيرى وفى يوم حد من قرايبى كلمنى وسالنى انت راجل ولالا قولتله ايه علاقه السؤال ده بموضوعنا
ومازلت مش عارف لحد النهارده ايه العلاقه بس حسيته بيشوف اللى بيدخل ثانويه عامه بيكون راجل وطبعا ضربت بكلامه عرض الحائط .

وجم بقى الناس اللى بيغزوا جوايا الافكار الشيطانيه والاراء الانهزاميه باقتراح فذ (مش عارف بتتكت فذ ولا فز واللى هيعترض هيزعل ) الفكرة بتاعتهم انى اقدم فى ثانوى بريد وكان كلامهم كالاتى ..

بص يا باشا انت هتدرس التلات سنين دول بالطول والعرض الدراسه سهله اصلاااااااااااا ولعب وهتعيش حياتك والدنيا حلوة \
وانا متنح واللى عليا اقول اه وهما بقى يابنى بعد ماتاخد دبلوم البريد بيعينوك اه وعارف ممكن تكمل كمان ..ازاى ؟
ممكن تدخل تجارة حلوان قسم بريد وترجع تبقى مدير مكتب
الصراحه عنيا لمعت وقولت الموضوع جامد وظيفه وممكن اكمل
قولت كلام جميل ومحدش لاقى شغل فى البلد وبتاع وطبعا الكلام ده مش بيخدم طموح والدتى بالمرة ماقولنا فوق الابن الوحيد والاكبر وبعد الحاح كانت موافقه على مضض يعنى .مشيت فى الورق والموضوع وبحضر الطلبات اللى طلبوها واتفاجئ بواحد جارى يقولى ..هو انا مليش جوابات النهارده ؟؟؟؟ الله الله هو احنا فينا من كده

طبعا الكلام دى حولت مسار تفكيرى بالكامل وقررت اتخلص من فكرة البريد والكلام ده منا ممكن الاقى نفسى ساعى ف البوسته فعلا
واخدت القرار الشجاع انى اخوض معارك الثانويه العامه مع تهويل البعض فى صعوبه وكم المواد ومع ترقب البعض الاخر للفشل والسقوط الشنيع واستعدادهم للشماته .

ودخلت الثانويه العامه عادى خااااااااالص مفيش جديد ولاقيت مواد كتير كتيررر عادى بردو مش لوحدى يعنى انا زكى اه بس مبحبش اذاكر كانو مش عارف كانو كام ماده مكنتش بضيع وقتى فى عدهم اكيد مكانش عندى وقت غير للعب كان فى دايما جمبى ولد فى كل امتحان لما تطلع النتيجه يقولى ذا فيرست بفخر شديد والواد كان بيحاول يغيظنى وانا طبعا مش اكتع ولا هو عنده حته انترلوب زياده عنى (دلوقتى عرفت القرد بيتنطط ليه) كنت بحاول اجتهد
لحد ما بقيت اعديه هو كان بيقولى ذا فيرست مع ظهور نتيجه الامتحان لكن انا بقيت اقولهاله بعد صباح الخير يوميااااا بصراحه كنت بحاول اثبت نفسى فى كل حاجه فى الامتحانات ودورى المدرسه .معرفش من زمان وعندى طبيعه فيا كده محبش اكون احدهم يعنى اى واحد فى اى مجموعه .لا دايما احب اجتهد واكون انا وهم من حولى ولذلك كنت بحاول اتعب زياده شويه عنهم
بس اتعلمت بردو انى مغيرش تفكيرى علشان كلمه حد قالهالى وانى مهما حاولت امشى ورا كلام الناس علشان ارضيهم واسلم من كلامهم لا هما هيبطلو افتا وكلام ولا انا هفلح .

هناك تعليقان (2):